گرفتن حلالیت از غیبت شونده

18 اردیبهشت 1395 توسط کاظمی

گرفتن حلالیت از غیبت شونده:

آیات عظام: امام، سیستانی، تبریزی، خوئی: گرفتن حلالیت واجب نمی‌باشد.

آیت الله سبحانی:اگرامکان داشته باشد ومفسده نداشته باشد گرفتن حلالیت لازم است.

آیات عظام رهبری، بهجت: گرفتن حلالیت لازم است.

آیات عظام صافی و نوری: در صورت عدم مفسده، لازم است.

آیت الله وحید: در صورت عدم مفسده بنا بر احتیاط واجب گرفتن حلالیت لازم است.

آیت الله مکارم: در صورت امکان و عدم مفسده گرفتن حلایت لازم است. والا به‌اندازه ای از طرف آن شخص کارهای خیر انجام دهد که یقین به رضایت او پیدا کند.

نکته: لازم به تذکر است که حتی آن دسته از علماء که گرفتن حلالیت را واجب نمی‌دانند، غالبا بر استحباب آن یا مطابق بودن آن با احتیاط مستحب تاکید می ورزند.

 نظر دهید »

احکام شرعی

30 آذر 1391 توسط کاظمی




نماز با خون بیمار:


اگر در موقع معالجه، دست انسان به خون ناشی از تزریق یا جراحتی که در بدن بیمار وجود دارد (و بیش از مساحت یک درهم که معادل بند انگشت سَبّابه است) آلوده شود، باید برای نماز، آن را برطرف نماید و نماز خواندن با آن صحیح نیست.



خون آمدن از بدن در نماز :


اگر در بین نماز، یکی از اعضای بدن خون ریزی کند، آیا باید نماز را قطع کرد؟


اگر امکان آب کشیدن به طوری که صورت نماز را به هم نزند وجود داشته باشد باید آن را آب بکشد و گرنه در وسعت وقت باید نماز را قطع نموده و با بدن پاک نماز خواند و اگر وقت تنگ است باید با همان وضعیت نماز را تمام کند و نمازش صحیح است؛ البته آن مقدار خونی که به بدن یا لباس رسیده اگر کم تر از مقدار مساحت یک درهم که تقریبا معادل یک بند انگشت سبابه است باشد، نماز صحیح است.


نماز با خون ناچیز زخم:


اگر در بدن یا لباس نمازگزار، خون بریدگی یا زخمی باشد که به زودی خوب می شود وشستن آن آسان است، در صورتی که از مقدار یک درهم بیش تر باشد، نماز او باطل است.


نماز با رطوبت ناشی از زخم :


 اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد به رطبت زخم نجش شود جایز نیست با آن نماز بخواند؛ ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که (نزدیک زخم است) معمولاً به رطوبت آن آلوده می شود نجس شود، نماز خوندن با آن مانعی ندارد.


نماز با زخم های به هم چسبیده و پراکنده :


 اگر چند زخم در بدن باشد و آن قدر به هم نزدیک باشند که یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد باید برای نماز بدن و لباس را از خون آن آب بکشد.

وضو با لنز

سوال_ من از لنز استفاده می کنم آیا وضو و غسل با آن اشکال دارد یا نه؟

خیر، چون لنز داخل چشم قرار می گیرد و موقع بستن پلک چشم، دیده نمی شود لذا برای وضو و غسل مانع محسوب نمی شود.  (توضیح المسائل ده مرجع)

رنگی شدن پوست دست با حنا، انار، گردو 

رنگ حنا و پوست برخی از خوردنیها مانند گردو و بادمجان و رنگ شاتوت و زرد چوبه و مانند آن که پس از شستشو روی دست می ماند مانع از رسیدن آب به پوست نیست.

چرک زیر ناخن

سوال- اگر چرکی زیر ناخن باشد که مانع رسیدن آب می شود، آیا وضو صحیح است؟

اگر چرک ظاهر نباشد(مانع از رسیدن آب به پوست) نباشد، وضو صحیح است.

وضو با انگشتر، النگو یا ساعت

سوال- آیا بدون درآوردن انگشتر یا النگو یا ساعت از دست می توان وضو گرفت/

در صورتی که آب (از بالا به پایین) زیر آنها برود اشکالی ندارد. (توضیح المسائل ده مرجع)

 

نکته

اگر خالکوبی و تاتو موجب ضرر زدن به بدن یا شامل عکس های زشت و مبتذل باشد، حرام است و به طور کلی بهتر است مسلمان از این کارها (خالکوبی و تاتو) در غیر موارد ضروری پرهیز کنند، هر چند ضرر هم نداشته باشد.

استفتائات همه مراجع

 نظر دهید »

دعای عظم البلاء

دعای عظم البلا

موضوعات

  • احکام شرعی
  • دل نوشته
  • اخلاق عملی
  • بصیرت
  • نهج البلاغه
  • صحیفه سجادیه
  • اصطلاحات فقهی
  • تفسیر قرآن کریم
  • ولایت فقیه
  • اخبار حوزه
  • مهدویت
  • اهل بیت
  • شهدا
  • مطالب مناسبتی

آشنایی با سوره های قرآن

سوره قرآن

دانشنامه مهدویت

<مهدویت امام زمان (عج)

حدیث موضوعی

حدیث موضوعی

تدبر در قرآن

آیه قرآن

اوقات شرعی

اوقات شرعی

ذکر روزهای هفته

ذکر روزهای هفته

دانشنامه امام علی (ع)

<آیه قرآن>
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس